logo



FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Czy możliwe byłoby zrobienie gry od nowa?
Autor Wiadomość
Devil Hunter 
Also known as Virian



Wersja gry S1: UW: 2.28
Klan S1: Strażnicy Frostgardu
Wersja gry S2: ZE: 2.65.2
Platforma S2: PC
Wersja gry SC: Citadel
Platforma SC: PC
Wersja gry S3: Nie mam gry
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 04 Paź 2007
Posty: 259
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 2019-02-18, 22:02   Czy możliwe byłoby zrobienie gry od nowa?

Czasami chodziła mi po głowie myśl, żeby jakoś ambitniej zmodować Sacreda i dochodziłem do wniosku, że w gruncie rzeczy byłoby to możliwe, przynajmniej w pewnym zakresie, bo mamy dość łatwy dostęp do wszystkich tekstów w grze, do wszystkich modeli, tekstur, wiemy jak edytować statystyki przedmiotów, balansować potwory. Niemniej jednak - Sacred nigdy nie był przyjazny pod kątem modowania i nigdy nie chciało mi się w takich warunkach tego ciągnąć na większą skalę.

No to może zamiast modować - coś w stylu remastera? I kto miałby go zrobić? Wątpię, żeby właścicielom marki chciałoby się odnawiać Sacreda 1 (oraz wątpię, żeby to się opłaciło). To może społeczność fanów? ;) ;)

Żeby nie było - nie mówię, że mam zamiar to zrobić ani zacząć zbierać ekipę na takowe przedsięwzięcie. Raczej rzucam temat do dyskusji, bo w sumie jestem ciekawy opinii. Powiedzmy, że byłby to taki o fanowski projekt, niekomercyjny, każdy w wolnych chwilach coś by porobił. Osobiście uważam, że zebrać ludzi na start by się dało. Sam programuję, gierki zdarzyło się robić, więc hipotetycznie "mógłbym coś zrobić". I myślę, że trochę takich osób by się zebrało.

Natomiast podyskutujmy jeszcze o innych problemach. Skoro jesteśmy w temacie ludzi, zakładając że udałoby się ich zebrać, to czy udałoby się ich zatrzymać, żeby faktycznie pracowali i poświęcali swój czas przez dobre miesiące? Ja na przykład pewnie mógłbym te parę miesięcy coś porobić, ale wątpię, żebym wytrzymał np. 2 lata. Taka robota wymagałaby naprawdę sporego zaangażowania i o ile myślę, że społeczność jest wystarczająco rozwinięta, żeby jakoś zacząć, to jeśli 3 osoby odpadną, to pewnie nie byłoby ich kim zastąpić.

Następnie, też trochę powiązane z ludźmi, są kwestie technologiczne. Mając taki zespół 5 fanów-programistów, jaka jest szansa, że wszyscy po pierwsze zgodzą się na taką samą technologię, a następnie jeszcze wszyscy będą ją znali lub będą gotowi się z nią na tyle zapoznać, by zrobić grę "do grania", a nie na zaliczenie na studiach? Wydaje mi się, że to jest moment, kiedy projekt mógłby bardzo łatwo upaść. Jeden będzie chciał Unity, inny będzie szanowanym programistą w gier w C++, inny stworzył moda do Minecrafta w Javie, jeszcze inny nie umie nic, ale "może spróbować". Trochę spora mieszanka by się zrobiła, z której prawdopodobnie nic dobrego by nie wynikło.

Pozostają jeszcze kwestie prawne. Gdyby taki projekt został na tym forum, to pewnie nawet nikt by się nie kapnął przez długie lata i jakoś by to było. Niemniej jednak, żeby wszystko miało sens, wypadałoby zorganizować akcję bardziej międzynarodową i uderzyć jeszcze na darkmatters. Wtedy mamy do czynienia z szerszym rozgłosem, co już może spowodować, że THQ Nordic się dowie, że ktoś im narusza prawa i z całą pełnią słuszności projekt zamkną. No chyba, żeby nie robić całkowitej kopii. Nie wiem, co jest objęte prawami autorskimi dokładnie (chyba przy temacie Unbended wyszło, że serafia? I na pewno też sama nazwa), czy można zrobić kopię mapy, historii itp.?

I w ten sposób rodzi się jeszcze pytanie o odwzorowanie oryginalnej gry. Wykorzystanie istniejących już plików z teksturami, modelami, dźwiękami jest na pewno naruszeniem praw autorskich. Okej, można zrobić nowe, wyższej jakości nawet, będzie bardziej czasochłonne, ale będzie własne. W ten sposób obejdzie się problem praw autorskich na tej płaszczyźnie (może, nie wiem). Czy w ogóle można zrobić taką samą historię i mapę - tego też nie wiem, ale zakładam, że można zrobić podobne, trochę zmienione i chyba będzie okej? No dobrze, powiedzmy, że tego nie można wykorzystać. Wtedy rodzi się pytanie, czy to wciąż remaster/jego próba, czy już po prostu zupełnie inna gra. Jeszcze innym wyjściem jest korzystanie z istniejących plików gry, ale napisanie nowego silnika - wtedy takie THQ miałoby o tyle spoko sytuację, że gracz teoretycznie i tak musi kupić grę, żeby posiadać wymagane pliki, jedynie odpala inny silnik.
Jeszcze w temacie odwzorowania i silnika gry - czy jest w ogóle jakakolwiek szansa na przeniesienie przeróżnych statystyk do nowej wersji gry? Takich rzeczy jak drop rate właściwie nie mamy szans ogarnąć, ale czy wiemy chociaż jaka jest formuła na obrażenia? Jakie są formuły do obliczania statystyk na kolejnych poziomach różnych CA? Część znamy przynajmniej "na czuja", jak chociażby SB, ale ogólnie rzecz biorąc - nie jest możliwe poznanie, jakie są przeliczniki wszystkiego, co oznacza, że niemożliwe jest odwzorowanie 1:1. Jasne, nie musi być. Ale to zmienia balans, w konsekwencji buildy lecą do kosza i do projektu dochodzi bardzo trudne zadanie, którego ja bym się w życiu nie podjął - zbalansowanie wszystkiego.

Na koniec jeszcze raz zaznaczę, że to nie jest propozycja wykonania czegoś takiego, a jedynie temat do dyskusji, żebyście się mogli wypowiedzieć, bo jestem ciekawy, co sądzicie :P Moim zdaniem nie jest to możliwe, bo a) nie uda się zgromadzić i zatrzymać odpowiednio dużo ludzi, którzy byliby na podobnym poziomie zaawansowania technologicznego oraz byliby gotowi dociągnąć ten projekt do końca b) prawa autorskie wymusiłyby zrobienie innej gry, która z Sacredem jedyne, co by miała wspólnego, to gatunek.
_____________________________________________________________________
GID zaprasza do oglądania!
 
 
Kalia 
w(y)kurzacz trolli



Wersja gry S1: UW: 2.28
Wersja gry S2: IB/WS: 2.65.2
Platforma S2: PC
Wersja gry SC: Jungle Hunt
Platforma SC: PC
Wersja gry S3: FE
Pomogła: 59 razy
Wiek: 32
Dołączyła: 13 Lut 2007
Posty: 2059
Skąd: Zielonka k. Warszawy
Wysłany: 2019-02-20, 22:49   

Dać by się pewnie dało, bo osobiście obserwowałam rozwoje różnych małych produkcji (lepszych lub gorszych) nawet w wykonaniu jednoosobowym. Niestety do sukcesu kilku rzeczy potrzeba - chęci, systematyczności/czasu i organizacji.
Ja np. mogłabym mieć chęć pouczestniczyć w takim projekcie (przymierzałam się do dołączenia do projektu Skywind - też właśnie fanowski remaster, tyle że Morrowinda - ale kiedy się o nim dowiedziałam, to nie szukali już nikogo z moimi kwalifikacjami), potrafię ogarnąć pracę swoją, a jak trzeba, to i kilku ludzi (praca w korpo jednak się przydaje do czegoś), ale wiem, że obecnie nie mam na to czasu (dziecko...). Więc jakby ktoś inny organizował, to może bym się dopisała, ale nie jako kierownik.
Devil Hunter napisał/a:
czy udałoby się ich zatrzymać, żeby faktycznie pracowali i poświęcali swój czas przez dobre miesiące? Ja na przykład pewnie mógłbym te parę miesięcy coś porobić, ale wątpię, żebym wytrzymał np. 2 lata. Taka robota wymagałaby naprawdę sporego zaangażowania i o ile myślę, że społeczność jest wystarczająco rozwinięta, żeby jakoś zacząć, to jeśli 3 osoby odpadną, to pewnie nie byłoby ich kim zastąpić.

Na tę przypadłość umarło właśnie Unbended - pomysł mieli dobry, ale próbowali łyknąć za duży kawałek ze zbyt małą/niestabilną ekipą.
Devil Hunter napisał/a:
jaka jest szansa, że wszyscy po pierwsze zgodzą się na taką samą technologię

Mniej-więcej taka, jak zdolności negocjacyjne szefa :P Osoba zarządzająca musi wyznaczyć wspólny kierunek (technologie, styl artystyczny itd.), bo jak każdy będzie ciągnął w swoją stronę, to wóz nie ruszy i nie będzie miało nawet co upadać.
Devil Hunter napisał/a:
Wtedy mamy do czynienia z szerszym rozgłosem, co już może spowodować, że THQ Nordic się dowie, że ktoś im narusza prawa i z całą pełnią słuszności projekt zamkną.

Jeśli masz zamiar robić cokolwiek, co dotyka czyichś praw autorskich, to i tak się musisz z nim skontaktować - nie ma mowy o ewentualności, że się ktoś przez przypadek dowie, bo nie tylko projekt zamkną, ale jeszcze ci karę dowalą. Stwierdzenie że to "fanowskie i niekomercyjne" cię nie obroni, jeśli nie masz tego pierwotnie klepniętego z podpisami wszystkich świętych. Jak zresztą sam zauważyłeś - THQ prawdopodobnie bardzo się marką Sac nie przejmuje, więc być może po prostu by się zgodzili na taki projekt. Tylko wszystko trzeba mieć na piśmie.
Devil Hunter napisał/a:
No chyba, żeby nie robić całkowitej kopii. Nie wiem, co jest objęte prawami autorskimi dokładnie (chyba przy temacie Unbended wyszło, że serafia? I na pewno też sama nazwa), czy można zrobić kopię mapy, historii itp.?

Obawiam się, że objęte jest wszystko - nazwy, lokacje, historia świata itd. Jeśli praw nie wykupiło z jakichś powodów THQ, to mają je pierwotni twórcy. Dlatego jakby chcieć bawić się Ankarią - patrz punkt poprzedni.
Devil Hunter napisał/a:
Okej, można zrobić nowe, wyższej jakości nawet, będzie bardziej czasochłonne, ale będzie własne. W ten sposób obejdzie się problem praw autorskich na tej płaszczyźnie (może, nie wiem). Czy w ogóle można zrobić taką samą historię i mapę - tego też nie wiem, ale zakładam, że można zrobić podobne, trochę zmienione i chyba będzie okej?

Nie. Nie. Nie. Jeśli nie masz zgody właściciela praw autorskich, nie możesz wykorzystać niczego. Kropka. To, że przerysujesz sobie mapę w lepszej rozdzielczości i zmienisz nazwę wyspy nie sprawi, że będzie to nowa mapa.
Devil Hunter napisał/a:
No dobrze, powiedzmy, że tego nie można wykorzystać. Wtedy rodzi się pytanie, czy to wciąż remaster/jego próba, czy już po prostu zupełnie inna gra.

Jak już parę razy pisałam - jeśli chcesz się bawić w remaster treści objętej prawem autorskim musisz skontaktować się z jej właścicielem. Albo robić zupełnie inną grę.
Devil Hunter napisał/a:
Jeszcze innym wyjściem jest korzystanie z istniejących plików gry, ale napisanie nowego silnika - wtedy takie THQ miałoby o tyle spoko sytuację, że gracz teoretycznie i tak musi kupić grę, żeby posiadać wymagane pliki, jedynie odpala inny silnik.

Nie, ponieważ są to pliki gry, których właścicielem jest THQ, więc dla nich nie będzie "spoko". Jak weźmiesz obudowę od MacBooka, to Apple'a nie będzie obchodziło, że do środka wsadziłeś Windowsa - obudowa jest ich zastrzeżonym designem i bez ich licencji nie masz prawa jej wykorzystywać.
Devil Hunter napisał/a:
Jeszcze w temacie odwzorowania i silnika gry - czy jest w ogóle jakakolwiek szansa na przeniesienie przeróżnych statystyk do nowej wersji gry?

Jeśli nie dostaniesz do łapy oryginalnych plików gry lub innych informacji od właściciela projektu (dokumentacji), to nie. Być może jest możliwość dekompilacji kodu, ale do tego trzeba nie tylko mieć pozwolenie, ale i narzędzia.
_____________________________________________________________________
Moja galeria

Gauri napisał/a:
Wpisuję Cię na listę osób, którym Kalia może niechcący urwać głowę przy samych kostkach ^^

:vampir: Oh, I love this job... :]

Polecam: http://takbardzozle.blogs...2-pisownia.html
 
 
YubY 
Bumelant :>



Wersja gry S1: UW: 2.28
Klan S1: Strażnicy Frostgardu
Wersja gry S2: ZE: 2.65.2
Platforma S2: PC
Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 15 Kwi 2007
Posty: 220
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2019-04-20, 18:33   

A nie lepiej na początku poprawić niektóre błędy a nie wynajdować koło od nowa? ;p Mnie np. wkurzają takie bonusy w setach Dark Elfa jak "Broń Dwuręczna" :|
_____________________________________________________________________
[color=blue][size=18][i]
Jeść albo nie jeść - oto jest pytanie.
Jeść - toż to prosta odpowiedź na nie.
Jedzenie życia rozkosz, więc jedzmy, czemu nie!?
Bez jedzenia ja chyba zabije się!!! [/color][/size][/i]

Burger był, jest i zniknął... :eat: MAGIC xD Version 1.0 :tooth:
Burger był, jest i zniknął... :eat: MAGIC xD Version 2.0 :hyhy:
Miasteczko Sacred.pl taka mała reklama w internecie ^^
Najlepsza Polska Ugamela :arrow: NET-WAR :)
Zeitgeist - film mogący Cię zmienić... :>

[color=red][size=18][i]
Nie daję jedzenia...never... tudzież nie karmię trolli :twisted:
[/color][/size][/i]
 
  My status
 
Kalia 
w(y)kurzacz trolli



Wersja gry S1: UW: 2.28
Wersja gry S2: IB/WS: 2.65.2
Platforma S2: PC
Wersja gry SC: Jungle Hunt
Platforma SC: PC
Wersja gry S3: FE
Pomogła: 59 razy
Wiek: 32
Dołączyła: 13 Lut 2007
Posty: 2059
Skąd: Zielonka k. Warszawy
Wysłany: 2019-04-23, 09:18   

Do tego tak czy siak trzeba by się dobrać do bebechów gry - czyli kwestia posiadania kodu źródłowego lub dekompilacja :)
_____________________________________________________________________
Moja galeria

Gauri napisał/a:
Wpisuję Cię na listę osób, którym Kalia może niechcący urwać głowę przy samych kostkach ^^

:vampir: Oh, I love this job... :]

Polecam: http://takbardzozle.blogs...2-pisownia.html
 
 
Matixs 


Wersja gry S1: UW: 2.28
Wersja gry S2: 2.43
Wersja gry S3: Nie mam gry
Dołączył: 02 Gru 2008
Posty: 40
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-08-15, 18:02   

Wydanie remastera moim zdaniem byłoby bardzo nie "fair" w stosunku do twórców sacreda. Jeżeli chodzi o modowanie sacreda, tutaj wkracza szeroko pojęty termin inżynierii wstecznej. Brak definicji makr sprawy nie ułatwia, analiza takiego kodu jest dość ciężka i żmudna. Jakiś czas temu próbowałem napisać swój własny lobby do sacreda i jak na razie przez brak czasu projekt chyba niemożliwy do zrealizowania.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,14 sekundy. Zapytań do SQL: 12